UCP مخفف عبارت " Practice for documentray Credits Uniform Customs and" است و آن ها در واقع قوانین و مقررات متحدالشکلی هستند که از سوی اتاق بازرگانی بین المللی و برای یکپارچه سازی در فرآیند تهیه اعتبارات اسنادی تهیه و ابلاغ می شود. همانطور که مطلع هستید اعتبارات اسنادی یکی از شیوه های پرداخت پول به فروشنده خارجی با میانجیگری بانک های دو طرف (خریدار و فروشنده) در دو کشور بوده و از مزایای آن این است که هیچ ریسکی را متوجه طرفین نمی سازد. در آینده بحث مفصلی در زمینه اعتبارات اسنادی و انواع آن برای علاقه مندان در این وبلاگ قرار خواهد گرفت.

به گزارش روابط عمومی کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی ، در نشست کمیسیون شیوه ها و عملکرد بانکداری بین المللی ICC که 24 و 25 آوریل 2007 در سنگاپور برگزار گردید ، طی رأی گیری به عمل آمده نشریه رویه های استاندارد بانکداری بین المللی با 71 درصد آراء برای به روز شدن به تصویب رسید . این نشریه برای بررسی اسناد تحت معاملات اعتبارات اسنادی است ( International Standard Banking Practice ISBP ) و بسیار مورد استقبال هم قرار گرفته است .
ISBP فهرستی از مواردی است که بازرسین دولتی بانک ها لازم است در هنگام بررسی اسناد ارایه شده تحت عنوان اعتبارات اسنادی آنها را کنترل نمایند . این نشریه اولین بار در سال 2002 میلادی به تصویب رسید در حقیقت مکمل عملی مقررات جهان شمول اتاق بازرگانی بین المللی در ارتباط با اعتبارات اسنادی یعنی UCP است . این نشریه ویژگی های عملیات اعتبار اسنادی را تشریح می کند . مانند اینکه چگونه بارنامه ها را باید امضاء و تأیید کرد ، در مورد مشخصات کلیدی اسناد بیمه ای توضیح می دهد و نحوه برخورد با اشتباهات تایپی و املایی موجود در اسناد را مشخص می کند .
ISBP شکاف موجود بین تعاریف مقررات کلی اعتبارات اسنادی و رویه های رایج در کاربرد روزانه آنها توسط کارشناسان اعتبارات اسنادی را پر می کند .
مقرات متحدالشکل در سال 1993 مورد تجدید نظر قرار گرفت و UCP500 نافذ و قابل اجرا گردید. نسخه سال 2002 ISBP مکمل UCP500 بوده که در آن زمان به عنوان بخشی از قوانین ICC شناخته شده بود اما زمانی که UCP 500 در سال 2006 مورد تجدید نظر قرار گرفت لازم شد در نشریه ISBP هم تغییراتی صورت پذیرد تا با مقررات جدید که تحت عنوان UCP 600 می باشد ، مطابقت داشته باشد . UCP600 از اول جولای 2007 در سراسر بانک ها اجرایی شده است.
مقررات متحد الشکل اعتبارات اسنادی UCP هر ده سال مورد تجدید نظر قرار می گیرد. همانطوریکه اشاره شد اتاق تجارت بین الملل ICC که به امر تسهیل و گسترش تجارت در سطح بین الملل می پردازد، در سال 1933 دست به تدوین اولین UCP (مقررات متحد الشکل اعتبارات اسنادی) زد. با توجه به تحولات سریع در امر تجارت و تغییر عرف و رویه ها به علت مقتضیاتی چون پیشرفت تکنولوژی ،اتاق بازرگانی بین الملل لازم دید تا این مقررات را به روز رسانی نماید. در این مقاله سعی برآن است تا تغییرات ایجاد شده در UCP600مورد بررسی قرار گیرد. اطلاعات بیشتر در سایر مقالات سایت بورس کالا ذکر خواهد شد.
تا به امروز مقررات UCP در سالهای 1951 ،1962 ،1974 ،1993 مورد تجدید نظر قرار گرفته است. UCP500 از سال 1994 مورد اجرا قرار گرفته بود. از سال 2003 مطالعات و بررسی هایی برای اصلاح و تجدید نظر UCP500 آغاز گردید. مقررات تدوین شده جدید توسط کمیته ای تشکیل شده از نه نفر صورت گرفت. این کمیته با 41 عضو از بیست وشش کشور مشورت نموده و15 پیش نویس تهیه گردید که نسبت به آنها پنج هزار اظهار نظر صورت گرفت. سرانجام این جریانات به UCP600 منتهی گردید،که از 1 جولای 2007 برابر با 10 تیر ماه 1386 به اجرا گذاشته شد.

مبحث اول - اصلاحات شکلی
از لحاظ شکلی مقررات جدید دارای 39 ماده است که نسبت به UCP500 که 49 ماده داشت تعداد مواد کمتری دارد این در حالی است که طول مواد و تبصره ها نشان می دهند از حجم قوانین تحلیل نرفته بلکه حتی اضافاتی نیز داردند.
2- دومین تغییر شکلی مربوط به ماده دو UCP600 است در این ماده تحت عنوان تعاریف به چهارده اصطلاح پرداخته شده است. از لحاظ شکلی قسمت تعاریف به مقررات متحدالشکل اضافه گردیده است وماده 2 تحت عنوان تعاریف به تعریف اصطلاحات بانک ابلاغ کننده ،درخواست کننده، روز بانکی ، ذی نفع ، ارائه مطابق ،تایید، بانک تایید کننده ، اعتبار پذیرش پرداخت ،بانک گشاینده ،معامله اسناد ،بانک تعیین شده ،ارائه ،ارائه کننده... می پردازد. هرچند به نظر می رسد برخی اصطلاحات نیازی به تعریف نداشته اند اما تعریف اصطلاحاتی چون روز بانکی، ارائه مطابق و پذیرش خالی از فایده نبوده و خاتمه بخش برخی اختلافات خواهد بود.
امروزه متداول است که در تدوین مقررات چه در زمینه داخلی و چه در سطح بین المللی به تعاریف مشخص و دقیق اصطلاحات پرداخته شود تا از بروز ابهامات و مشکلات ارائه تفسیر کاسته شود .با وجود نکات مثبت این گونه قانون گذاری به نظر می رسد که لزوما این نحوه قانون گذاری کارایی را افزایش نمی دهد چرا که گاه تفاسیر خود در انطباق قوانین با شرایط و مقتضیات کمک بزرگی بوده و بالاخص در زمینه مقرراتی که برآمده از عرف و رویه های تجاری هستند انعطاف پذیری لازم است. به علاوه اصطلاحاتی چون Advising bank, Applicant, Beneficiary ظاهرا نیازی به تعریف نداشته چرا که خود شناخته شده اند.
سعی شده تا اصطلاحات و مواد رک و ساده، خلاصه، بدون پیچیدگی آورده شوند به همین منظور از آوردن اصطلاحاتی چون :مگر اینکه به صراحت در اعتبار شرط شده باشد پرهیز شده است.

مبحث دوم - اصلاحات ماهوی
اصلاحات ماهوی را در سه قسمت تغییرات، اضافات و حذفیات بررسی می نماییم
الف- تغییرات
1- از مهمترین تغییرات توجه به تغییر در اصطلاح Negotiation است. در ماده 2 تحت عنوان تعاریف Negotiation عبارت است از:
معامله اسناد: یعنـــی خرید برات ( صادره به عهده بانک دیگری به غیرازبانک مقرر ) و یا اسناد ارایه شده مطابق شرایط اعتبار توسط بانک مقرر، اعم از اینکه پرداخت به موقع به ذی نفع انجام یا پیش ازروز بانکی تعیین شده در پوشش وجه ، واقع شود.

در ماده ده Ucp500 اینگونه آورده شده بود که معامله پرداخت وجه برات و یا اسنادبه وسیله بانک مجاز به معامله ،است .
بانک گشاینده اعتبار ملزم گشته در صورت ارائه مطابق ،بانک تعیین شده را را پوشش دهد حتی اگر اسناد در حین انتقال گم شده باشند.

2- به نظر می رسد، اعتبارات تحت مقررات UCP600 تنها اعتبارات برگشت ناپذیرند. ماده 3 مقررات جدید بیان می دارد: "اعتبار"برگشت ناپذیر تلقی می گردد حتی اگر اشاره ای به این موضوع نشده باشد. این در حالی است که Ucp500 شامل هر دو نوع اعتبار بود و تنها در جایی که نوع اعتبار مشخص نشده باشد اعتبار برگشت ناپذیر بود.

3- اصطلاح تاریخ ارسال توسط کشتی نیز تغییر یافته است. در خصوص تاریخ بارنامه ماده 20 در ucp600 آورده است که:...
بارگیری کالا در کشتی نامبرده شده در بندر بارگیری مندرج در اعتبار
به نحو زیر:

• طی متن چاپی بارنامه
• طی یادداشت بارگیری با اشاره به تاریخی که کالا بارگیری شده
است .

تاریخ صدور بارنامه به عنوان تاریخ حمل تلقی خواهد شد مگر اینکه بارنامه شامل یــادداشــــت بارگیری با درج تاریخ حمل باشد که دراین صورت تاریخ درج شده در یادداشت بارگیری بــــه عنوان تاریخ حمل تلقی خواهد شد.
اگر بارنامه شامل عبارت "کشتی مورد نظر" یا عبارت مشــــــــابه در ارتبــــاط با نام کشتـــی باشد، یادداشت بارگیری که به تاریخ حمل و نام کشتی واقعی اشاره کند الزامی است .

در ucp600 ماده 19 بند الف آمده است:
الف ) سند حملی که برای پوشش حداقل دو روش مختلف حمل و نقل (حمل مرکب یا چند وجهی ) بکار می رود صرفنظر از اینکه به چه نامی صادر شود، باید ظاهرا" در برگیرنده این موارد باشد:
....
3- محل ارسال ، در اختیار گرفتن یا بارگیری و محل مقصد نهایی طبق آنچه که در اعتبار درج شده باشد،حتی اگر:
الف ) سند حمل ، علاوه بر آن بیانگر محل ارسال ، در اختیار گرفتن یا بارگیری یا محل مقصد نهایی مختلف بوده یا
ب ) سند حمل شامل عبارت " در نظر گرفته شده " یا عبارت مشابه در ارتباط با کشتی ، بندربارگیری یا بندر تخلیه باشد.
در خصوص تاریخ بارنامه ماده 20 ucp600 آورده است که:...
بارگیری کالا در کشتی نامبرده شده در بندر بارگیری مندرج در اعتبار
به نحو زیر:
• طی متن چاپی بارنامه
• طی یادداشت بارگیری با اشاره به تاریخی که کالا بارگیری شده
است .
تاریخ صدور بارنامه به عنوان تاریخ حمل تلقی خواهد شد مگر اینکه بارنامه شامل یــادداشــــت بارگیری با درج تاریخ حمل باشد که دراین صورت تاریخ درج شده در یادداشت بارگیری بــــه عنوان تاریخ حمل تلقی خواهد شد.
اگر بارنامه شامل عبارت "کشتی مورد نظر" یا عبارت مشــــــــابه در ارتبــــاط با نام کشتـــی باشد، یادداشت بارگیری که به تاریخ حمل و نام کشتی واقعی اشاره کند الزامی است .

4- در بند ب ماده 13 UCP500 آمده بود: بانک باز کننده اعتبار یا بانک تعیین شده که از جانب آن عمل می نماید ،هر کدام درجهت بررسی اسناد و تصمیم در خصوص پذیرش یا رد اسناد و اطلاع دادن به طرفی که اسناد را از وی دریافت کرده اند از مهلت معقولی که حد اکثر هفت روز بانکی پس از تاریخ در یافت اسناد خواهد بود ، برخوردارند.
ماده 14 UCP600 در قسمت ب مقرر داشته است:
بانک کارگزار یا تعیین شده ،بانک تایید کننده در صورت وجود همچنین بانک گشاینده هر یک حداکثر به مدت پنج روز بانکی بعد از روز ارائه اسناد فرصت دارند تا مشخص کنند که اسناد ارائه شده مطابق با شرایط اعتبارات است . این مدت تمدید نمی شود یا تحت تاثیر اتفاقات روز ارائه اسناد یا روز بعد از آن و روز انقضا ء اعتبار و یا آخرین روز ارائه اسناد قرار نمی گیرد.
مدت معقول در UCP500 با توجه به شرایط و ساختار های زیر بنایی و تکنولوژی های متفاوت کشور های مختلف در نظر گرفته شده بود این امر باعث مشکلات و سوء استفاده هایی گردیده بود .برای رسیدن به امنیت و ثبات در ucp600 مدت ثابت برای تمامی کشور ها و تمامی شرایط در نظر گرفته شده است که خود می تواند باعث بروز مشکلاتی در برخی کشور ها گردد.
5- به دنبال تغییر این ماده بند د ماده 14 UCP500 نیز تغییر نموده و در بند د ماده 16 UCP600 مقرر می دارد: اطلاعیه در خواست شده در ماده 16- ج باید ازطریق مخابرات راه دور یا در صورت عدم امکانات از طریق دیگر وسایل مخابراتی سریع به نحوی که دیرتر از پایان پنجمین روز بانکی بعد از ارائه اسناد نباشد ارسال شود.
6- تغییر دیگر مربوط می گردد به ماده 37 UCP500 در رابطه با سیاهه تجاری آورده بود که در صورتی که در اعتبار ترتیب دیگری مقرر نشده باشد سیاهه تجاری:
1- باید بر حسب صورت ظاهر نشان دهد که به وسیله ذی نفع تعیین شده در اعتبار (به استثنا آنچه در ماده 48 پیش بینی شده )صادر شده اند. و
2- باید به نام متقاضی (به استثنا آنچه در ماده 48 پیش بینی شده ) تنظیم شوند.
در بند ذ ماده 14، Ucp600 مقرر شده:
درج آدرس ذی نفع و درخواست کننده اعتبار در هر یک از اسناد تصریح شده نیازی به همخوانی با آدرس های ذکر شده در شرایط اعتبار یا اسناد دیگر مقرر در اعتبار ندارد اما باید در همان کشور ذکر شده در شرایط اعتبار باشد. جزئیات تماس (فاکس تلفن آدرس پستی ونظایر آن) ذکر شده به عنوان بخشی از آدرس ذی نفع یا در خواست کننده نا دیده گرفته خواهد شد.

البته موارد بالا در صورتی که جزئ شرایط اعتبار نامه باشند باید تطابق وجود داشته باشد.

ب – اضافات
1- دواختیار درنحوه رد نمودن[5]به Ucp600اضافه گردیده است.در ماده 16 در شرایط اعلامیه رد آمده است
- بانک اسناد را تا دریافت دستورات بعدی ارائه کننده نزد خود نگهداری می کند، یا
- بانک گشاینده اسناد را تا دریافت اعلام موافقت درخـــواست کننــــده مبنی بر قبــــولی اسنــــاد یا دریــــافت دستورات بعدی از ارائه کننده اسناد قبل از موافقت با قبول اسناد، یا
- بانک نسبت به استرداد اسناد اقدام می کند، یا
- بانک طبق دستورات قبلی رسیده از سوی ارائه کننده اقدام می کند.
- در ماده 16 قسمت cشرایط اطلاعیه عدم پذیرش یا مغایرت را با تفصیل بیشتری از قسمت 2 بند د ماده 4 و 5 UCP500, آورده است .
هنگامی که بانک کارگذار تعیین شده ،بانک تعیین کننده در صورت وجود ،یا بانک گشاینده ،تصمیم به رد اسناد بگیرند باید مراتب را طی یک اطلاعیه( یعنی ظرف پنج روز کاری تعیین شده در قالب یک پیام عدم پذیرش اعلام شود وتمامی مغایرت ها یک جا اعلام شود )به ارائه کننده اسناد اطلاع دهد.
اطلاعیه مذکور باید حاوی این مطالب باشد:
عدم پذیرش اسناد یا معامله توسط بانک
مغایرت هایی که بانک به استناد آنها از پذیرش یا معامله اسناد خودداری کرده و
بانک اسناد را تا دریافت دستورات بعدی ارائه کننده نزد خود نگهداری میکند یا....
بعلاوه بند دیگر ماده 16 در قسمت سوم نحوه ارسال اطلاعیه را از طریق مخابرات یا در صورت عدم امکان از طریق دیگر وسایل مخابراتی سریع به نحوی که دیر تر از پایان پنجمین روز بانکی بعد از ارائه اسناد نباشد ،مقرر نموده است.
2-از دیگر اصلاحات این است که بانک ها می توانند بیمه نامه ای را که در بر دارنده ارجاعاتی به برخی از شروط است را قبول نمایند. در ماده 28 آمده است: سند بیمه می تواند به شرایط مسستثنی شده اشاره کند.
3- بیمه نامه می تواند به وکالت و نمایندگی صادر گردد. سند بیمه از قبیل بیمه نامه ، گواهی بیمه یا اظهار نامه صادره تحت پوشش بیمه ای باز باید حاکی از صدور و امضاء آن توسط یک شرکت بیمه ، بیمه گر یا نمایندگان و کارگزاران آنها باشد.
4-اعتبار ها ی مدت دار می توانند تنزیل یا خریداری شوند. در بند د ماده 10 مقررات UCP500 آمده بود: بانک گشاینده اعتبار با تعیین بانک دیگری یا با مجاز دانستن معامله توسط هر بانک یا مجاز داشتن درخواست از بانک دیگر برای تایید اعتبار ،به چنین بانکی اجازه می دهد حسب مورد در مقابل ارائه اسنادی که صورت ظاهر آنها با شرایط و ضوابط اعتبار مطابقت داشته باشد، پرداخت، قبولی نویسی برات یا بروات یا معامله را انجام داده و موظف است مطابق با مقررات این مواد به بانک مزبور پوشش دهد. همتای این ماده ،ماده 12 UCP600 است که در بند دوم خود اجازه به تنزیل را نیز می دهد.
5- بانک گشاینده اعتبار ممکن است بانک انتقال ذهنده نیز باشد. ماده 38 ب بانک انتقال دهنده : یعنی بانک تعیین شده که اقدام به انتقال اعتبار نموده یا در صورت اعتبار قابل استفاده توسط هر بانکی (Freely Available Credit) بانکی است که از طرف بانک گشاینده اعتبار مشخصا" مجاز به انتقال اعتبار شده و اعتبار را منتقل کند. بانک گشاینده می تواند بانک انتقال دهنده نیز باشد.
ماده 16 ucp 500 در خصوص مسموع نبودن ادعا ها در ارسال پیام ها آورده بود:
بانک ها هیچ گونه مسئولیت یا تعهدی در خصوص عواقب ناشی از تاخیر ویا مفقود شدن هر نوع پیام (پیام ها ) نامه ها یا اسناد یا تاخیر یا تحریف یا اشتباه در جریان انتقال پیام های مخابراتی از راه دور به عهده نمی گیرند و...
در بخشی از ماده 35 ucp600 تحت عنوان عدم مسئولیت نسبت به مخابره و ترجمه پیام آمده است بانک هیچگونه تعهد یا مسئولیتی نسبت به پیامدهای ناشی از تاخیر، مفقود شدن ، مغلوط بودن یا سایر اشتباهات پیش آمده در جریان ارسال هر گونه پیام یا تحویل نامه ها و اسناد در صورتی که پیام ها ، نامه ها و اسناد مذکور طبق دستورات مندرج در شرایط اعتبار ارسال شده باشند و یا در غیاب وجود دستور مشخص در شرایط اعتبار و راسا" نسبت به ارسال و تحویل سند، نامه و پیام اقدام نموده باشد به عهده ندارد.
6- اعمال تروریستی به عنوان نوعی فورس ماژور در ماده 36 ucp600 آورده شده است.

ج - حذفیات

رویه بانکی که شرط می نمود اگر ذینفع پیشنهادات اصلاحی را که برایش ارسال می گردد ،در مدت زمان معینی رد ننماید ،عدم رد به منزله قبول تلقی می گردد ،ممنوع شده است. ماده ده قسمت پنجم مقرر می دارد:
درج شرطی در اصلاحیه مبنی بر اینکه اصلاحیه مـذکور لازم الاجراءخواهد بود مگر اینکه ظرف مدت زمان مشخصی توسط ذی نفع رد شود نادیده انگاشته می شود.
عبارت صدور اسناد توسط متصدی حمل و نقل کشتی نیز حذف گردیده است.واصطلاح حمل از طریق کشتی بادی به دلیل خارج از رده بودن این نوع حمل حذف گردیده است.


 

نوشته شده توسط I D در چهارشنبه پانزدهم آبان ۱۳۹۲ ساعت 23:20 موضوع | لینک ثابت